تبلیغات
 کافی نت اوج شهر لاهیجان - امان از دست مشتری های بی ادب

امان از دست مشتری های بی ادب

 بعد از سالها تجربه در زمینه کافی نت داری و کار و برخورد با مشتری باید اعتراف کنم که مشتریان خوبی داریم و اکثریت قریب به اتفاق از ادب و نزاکت و برخورد مناسب بهره برده اند و مشکل حادی با آنها نداشته ایم . این وسط از میان هر صد مشتری گاهی یکی دو تا هستند که مشکل ایجاد میکنند و تنش ساز برخورد میکنند . ادب را رعایت نمیکنند و از دایره شعور خارج می شوند و طوری برخورد میکنند که  حتی انسانهای غارنشین هم آنطور برخورد نمیکنند . با لحن های بد حرف می زنند ، درشتخویی میکنند ، داخل حرفت می پرند ، متلک می اندازند ، وقتی دارید با تلفن حرف می زنید اجازه نمیدهند حرفتان تمام شود ،سوالهای بی مورد و پرت می پرسند ، حرفهای توهین آمیز مطرح میکنند  و در کل طوری برخورد میکنند که زشت و زننده است و برازنده یک انسان متشخص نیست .

a89c2510d96aa28c8f263b105ea6d099

گاهی وقتها حس میکنم که خداوند اعصاب فولادینی به ما داده که میتوانیم این دسته افراد را تحمل کنیم اما گاهی هم مجبور می شویم کلی با مشتری کلنجار برویم و نهایتا کار به اعصاب خوردی هم می رسد . اما اخیرا به این نتیجه رسیدم که به قول مولانا از کوزه همان برود تراود که در اوست و اصولا آدم بی ادب، بی ادب است و من و یا ما نمیتوانیم در یک لحظه او را عوض کنیم و یا حرف حساب را به او بفهمانیم و نتیجه این شد که زیاد اعصاب خودمان را خورد نمیکنیم ، چنین مشتری هایی را قبول نمیکنیم و یا آنها را شناسایی میکنیم و خیلی ساده کارشان را انجام نمیدهیم و با گفتن لفظ نه و یا اینکه اینکار را ما انجام نمیدهیم آنها را روانه کافی نت دیگری میکنیم تا اعصاب خوردیشان دامن ما را نگیرد . شاید بگویید با این مشتری ها باید مدارا کرد اما راستش را بخواهید برخی از آنها آنقدر بی ادب و  زبان نفهم هستند که یک سور به چهارپایان زده اند و باید گفت صد رحمت به چهارپا …

بعنوان نمونه چند مورد را بیان میکنم :

* مشتری وارد کافی نت شده و میگوید یارانه من را بدهید ، یارانه این ماه من را بحسابم نریخته اند پس حتما ریخته اند به حساب شما !!! ، چون من اینجا ثبت نام یارانه کرده ام … هر چقدر میگویی پدرجان این که یارانه ات را ریخته اند و یا نریخته اند به ما مربوط نمیشود و باید از طریق بانک مربوطه آن را چک کنی ، به خرجش نمی رود که نمی رود ، جلوی درب اصلی کافی نت نشسته و کولی بازی در میاورد که بیا و ببین ، هر مشتری هم که وارد می شود خیال میکند با این اوضاع ما شکنجه گر ساواک بوده ایم و این بنده خدا را شکنجه داده ایم و اکنون او آمده دنبال خونخواهی …. در صورتی که کارش اصلا به ما مربوط نمی شود و مدام میگوید من یارانه ام را میخواهم ، آخر سر با تهدیدکردنش به زنگ زدن به پلیس ۱۱۰ و ریش گرو گذاشتن یکی دو تا مشتریان حاضر شد برود ، اما از ان روز به بعد هر کاری داشت و هر چیزی میخواست میگفتم ما نداریم و یا انجام نمیدهیم که فقط شر قدم نحسش از کافی نت برچیده شود ، خودش هم فهمیده بود که دیگر کاری برایش انجام نمیدهیم دیگر پیدایش نشد … رفت که رفت و خدا را شکر … خودتان را جای یک فردی بگذارید که در حال رد شدن از خیابان هستید و می بینید پیرمردی جلوی درب کافی نت نشسته و دارد زار زار گریه میکند و بلند بلند ناسزا میگوید : با خودتان چه فکر میکنید ؟ میگویید ببینید چه اتفاقی افتاده که او اینگونه دارد برخورد میکند !!! در صورتی که اصلا کار او به ما مربوط نیست و او بواسطه زبان نفهمی هم خودش و هم ما را دچار مشکل کرده است . خدا انشاله شر همه انسانهای زبان نفهم را از روی زمین برچیند …

* در حال صحبت با تلفن بودم که یک مشتری وارد شد ، سوال کرد که شرایط ثبت نام کنکور فلان چیست ، با دست اشاره کردم که یک لحظه صبر کنید تا تلفنم تمام شود اما دوباره سوال خود را تکرار کرد ، این بار گوشی را کنار گذاشتم و گفتم دوست عزیز دارید می بینید که من دارم با تلفن حرف میزنم یک لحظه اجاره بدهید تمام شود چشم جواب سوال شما را هم میدهم ؛ بجای تشکر گفت : خوب مگر لالی از اول میگفتی همین را !!! راستش را بخواهید خیلی به من برخورد … شاید باور نکنید اما در طول زمان کار به هیچ وجه تلفن شخصی نمیزنم که مشتری معطل شود و حداکثر مکالمات تلفنی من با مشتریان نیز نهایتا ظرف سی ثانیه یا یک دقیقه تمام می شود اما اینکه یک نفر بی ادبانه بخواهد اینگونه با شما برخورد کند و رعایت احترام را نکند خیلی زشت است . تلفنم را کنار گذاشتم و گفتم بفرمایید بیرون ، ما تعطیل هستیم . دوباره زیر لب حرفهای اضافه ای زد و رفت و در شخصیت خودم و کارم ندیدم که بخواهم با او دهان به دهان بشوم . از آن وقت به بعد دو سه باری باز آمد ، هر بار می آمد پای سیستم بنشیند میگفتم سیستم نداریم و یا تعطیل هستیم ، حالا حساب کنید کافی نت خلوت است و سیستم هم دارم اما جواب من به او که بی ادب بود و هست تا آخر نه است  ، یک بار ساعت ۹ شب آمده بود کارت امتحان میخواست و حتی بابت آن حرف زشت مرتبه قبلی هم عذرخواهی کرد اما باز هم کارش را انجام ندادم تا بداند ما برده مشتری نیستیم و یادش باشد دیگر از این کارها نکند .. از آن به بعد هم دیگر نیامد و چه بهتر که نیامد .

* یکمرتبه یکی از مشتریان وارد کافی نت شد و خواست که شهریه دانشگاه برایش پرداخت کنیم که حدود ۲۰۰ هزار تومان بود ، ابتدا به ساکن گفتم ۲۰۰ هزار تومان شهریه تان و ۵۰۰۰ تومان هم بابت پرداخت و کارمزد ۲۰۰ هزارتومان که از حساب من کم می شود ، گفت چه خبره مگر سرگردنه است !!! دویست هزارتومان شهریه من هست چرا باید ۲۰۵ هزار تومان از من بگیرید … گفتم : خانم محترم شما اگر خودتان کارت عابر بانک داشته باشید ۲۰۰۰ تومان هزینه پرداخت اینترنتی شماست . الان دویست هزارتومان هم از حساب من کسر می شود و من تنها مبلغ ۳۰۰۰ تومان بابت آن از شما خواستم . در صورتی که طبق نرخ اتحادیه تا مبلغ ۵۰ هزارتومان پرداخت باید ۴ هزار تومان دریافت شود و سپس به ازای هر ۵۰ هزار تومان بیشتر مبلغ ۲۰۰۰ تومان اضافه شود و یعنی طبق نرخ اتحادیه هزینه پرداخت یا خرید ۲۰۰ هزارتومانی می شود ۱۰ هزار تومان و من فقط از ایشان میخواستم ۵ هزار تومان بگیرم . یعنی نصف نرخ اتحادیه !!! خلاصه اینکه کلی غرغر کرد و گفت چه خبر است مگر سرگردنه است و وقتی دیدم حرف حساب و لیست قیمت اتحادیه حالیش نمیشود من هم تصمیم گرفتم پرداخت نکنم . رفت و نیم ساعت دیگر برگشت ، انگار مغازه های دیگر را چرخیده بود و دیده بود یا کسی پرداخت نمیکند یا مبلغ بالاتری میخواهند ، وارد کافی نت شد و گفت آقا ، جهنم و ضرر ، شهریه من را پرداخت کنید . من هم خیلی رک گفتم متاسفم خانم محترم ، ما اصلا شهریه پرداخت نمیکنیم . فشار سنگینی به او وارد شد ، مجدد گفت پرداخت کنید ، گفتم متاسفم و او چند بار درخواست کرد که پرداخت کنید . گفتم شما خودتان را بکشید هم من دیگر پرداخت نمیکنم تا شما یاد بگیری که ادب داشته باشی و وقتی قیمت زیر قیمت اتحادیه به شما میدهند غرغر نکنی و ما را دزد سرگردنه معرفی نکنی و سپس هم نگویی جهنم و ضرر ، پرداخت کنید … شهریه ات را پرداخت نمیکنم تا حواست باشد ادب داشته باشی و خیال  نکنی همیشه حق با مشتری است . راست گفته اند همیشه حق با مشتری است اما مشتری با ادب و نه بی ادب … او رفت و چند مرتبه دیگری هم که وارد کافی نت شد عذرش را خواستم و به کافی نت راهش ندادم تا بداند هر حرفی که از دهان بیرون میآید را نباید هرجایی زد …

اگر بخواهم از این دست موارد بی ادبی مشتریان را بازگو کنم باید ساعتها بنشینم و بنویسم و اصولا اینها مشتی از خروار اتفاقات پیش آمده است و صرفا دلیل بازگو کردن اینها این نکته است که شاید برخی بواسطه این مسائل و بازگو کردن آنها درسهای اخلاقی بگیرند و بدانند که وقتی وارد جایی می شوند چطور باید برخورد کنند و اصولا کاسب حرمت و احترام دارد و نباید در برخورد با آدمها از دایره احترام و ادب خارج شد و هر مطلب زشتی را به زبان آورد .

در پایان خواندن مطلب زیر را نیز به شما توصیه میکنم :

ادب نشانه شخصیت انسان است و همیشه افرادی که با ادب هستند از جایگاه خاصی در میان دیگران و البته جامعه برخوردار هستند. معمولا افراد با ادب می توانند بهتر ارتباط برقرار کنند و زودتر هم به نتیجه دلخواه خود می رسند.فرانسوی ها مردمانی هستند که اصلا به با ادب بودن یا رعایت نزاکت شهرت ندارند بلکه در میان آن ها افرادی نیز هستند که زبانی تند و ناخوشایند دارند. به همین دلیل دیدن یک تابلو یا مکانی تنها برای با ادبان آن هم در فرانسه بسیار عجیب است.کافه “ادب” که به تازگی در شهر ریویرا افتتاح شده است دارای قانونی بسیار عجیب است که مشتریان بی ادب را به چالش می کشاند. این کافی شاپ قانونی وضع کرده است که طبق آن افراد بی ادب باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و به ازای هر کلمه زشت باید یک جریمه بپردازند.این کافه همچنین قانون دیگری هم دارد که طبق آن به با ادبان تخفیف ارائه می کند. اگر شما وارد این کافه شده و بگوید”یک قهوه” ۱۰ دلار باید بپردازید، اگر بگویید “یک قهوه لطفا” ۶ دلار هزینه شما می شود و اگر وارد کافه شده و بگویید”سلام، یک قهوه لطفا” تنها باید ۲ دلار بپردازید / این ایده در نوع خود بسیار جالب است زیرا هم افراد را تشویق به با ادب بودن می کند و هم اینکه نوشیدن یک قهوه دو دلاری بر هر کسی می تواند لذت بخش باشد پس مشتریان به مرور بیشتر خواهند شد و بازهم سودی برای صاحب کافه است.”فابریس پپینو” صاحب این رستوران است و می گوید ابتدا افراد شروع به زدن حرف های بی ادبی می کردند و قانون را جدی نمی گرفتند از این رو از آن ها هزینه بیشتری دریافت می شد اما پس از مدتی که طعم خوب تخفیف های زیاد را چشیدند متوجه اهمیت ادب شده و حالا بهتر صحبت می کنند.

منبع: http://www.kolbeh-sabz.ir



طبقه بندی: کافی نت اوج،

تاریخ : سه شنبه 2 تیر 1394 | 11:18 ق.ظ | نویسنده : کافی نت اوج شهر لاهیجان | نظرات

  • paper | تازیانه | خسوف